Welcome AI! Of toch maar niet?

De laatste tijd is er heel wat te doen rond copywritingtool ChatGPT en andere Artificiële Intelligentie (AI) tools. Maar vergis je niet, kunstmatige intelligentie is niet nieuw, sommige toepassingen bestaan zelfs al 50 jaar. Wel worden ze steeds slimmer en vernuftiger, omdat ze afhankelijk zijn van de input die ze krijgen. Hoe meer je AI toepassingen voedt, hoe beter ze functioneren. Denk maar aan automatische vertaaltools. Vertaal je naar een gangbare taal als het Engels, dan zal je vertaling accurater zijn dan wanneer je vanuit het Nederlands naar het Fins vertaalt bijvoorbeeld.

Bye bye humans, welcome AI

AI valkuilen

Mogen we straks dan blindelings vertrouwen op artificiële intelligentie? Het antwoord is kort en krachtig: neen. AI blijft een machine en die heeft menselijke input en correctie nodig. Een machine kan geen nuances leggen, kent geen beeldtaal en vooral heeft geen inlevingsvermogen. Laat dat nu net zijn wat wij mensen in overvloed hebben en waar marketing handig op inspeelt.

Gebruik je AI, kijk het resultaat dan altijd goed na op fouten, zowel grammaticaal als inhoudelijk. Niets zo beschamend als onjuiste informatie meegeven op je website. Een kleine correctieronde kan voorkomen dat klanten je hierop afrekenen en naar de concurrentie trekken.

Pro AI

Waarvoor kan je AI dan wel met een gerust hart gebruiken? Een chatbox die standaardantwoorden moet geven bijvoorbeeld. Of als aanvulling of inspiratiebron als je vast zit tijdens het schrijven. De tool geeft je een idee en jij werkt verder uit of corrigeert. Win-win.

Ook voor keyword research kan je een AI copywritingtool gebruiken. Hoe en op welke woorden zoekt je doelgroep? Good to know. Aan jou om dat toe te passen en je content beter te laten scoren. Maar: check zeker ook de zoekvolumes via keywordanalyse tools (of laat dat door ons doen).

Samengevat: AI als hulpmiddel, go for it! Maar vergeet de menselijke inbreng niet, want zonder sta je voorlopig nergens.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van gelijkaardige interessante berichten? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief?

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.